Sunday, July 14, 2013

Benelli TNT600 Mampu Milik


Harga: RM29300-34000 mengikut kedai masing-masing 

Pengenalan:

1.Dari mana asal brand Benelli?
   Asal nya dari Italy sejak 1911.Dibeli oleh beberapa syarikat hingga sekarang dibeli oleh Group Qianjiang,China.

2.Kalau dari China,pasang kat China jugak kaa?
   Tidak,TnT600 dipasang 100% di kilang Benelli Keeway motorcycles Sdn.Bhd ,Bukit Beruntung,Selangor.

3.Spare part dr China?
   Yaa,spare parts semua dari China tetapi pasang kat Malaysia untuk model TnT600.

4.Kalau spare parts dari China,kualiti tak bagus lah?
   Tak semesti nya macam tu,sedangkan iPad dan iPhone pun buatan China,berjutaan orang diseluruh dunia gunanya.Seperti jugak Honda,Yamaha,Kawasaki bila muncul 1070 an,semua kata tak boleh pakai,kualiti tak dak tapi sekarang semua orang ada.
Barang China macam motor atau kereta akan setanding atau lebih dari Jepun dalam masa terdekat.Sekarang pun,China negara paling kaya di dunia.

5.Itu barang China,ini nak tau pasal moto Benelli,quality ok ke tak?Bukan senang nak labur RM30k.
   Untuk saya,saya dah ride lebih 3 bulan dgn TnT600 tapi milage baru 3000km.Untuk masa sekarang,saya tak dak masalah.Engine pun tak dak masalah.Barang-barang 'makeup' walaupun plastik,tak dak problem.
Tapi macam semua tau,TnT600 masih baru dalam pasaran walaupun saya dah pakai 3 bulan dan 3000k,saya tak boleh gerenti kualiti nya 'AA'.Kena ambil masa dan milage yang lebih kalau nak tengok dgn betul-betul kualiti nya.
Untuk saya,no problem.

6.Dah bawa TnT600 hingga mana?
   Pg-Bukit Beruntung x 2 , Pg-Perlis x 2, Pg-Banjaran Titiwangsa-Jeli x 1 dan ride-ride yang dekat-dekat.Saya taw ada rider yang ambil sama time dgn saya dah ke Danok dan lebih 5000km dia ride,tak dak masalah.Itu pun saya buat 1st servis,milage dah 2000km.Patutnya 1000km kena buat 1st servis tapi sbb masa saya tak dan.Tapi ini menunjukan TnT600 no prob,boleh tahan,kualiti ok lah.

7.Performance ?
   Kalau pasal overall memang ok untuk moto cc 600.Handling lebih baik dari ER6 sbb dulu saya pakai ER6.Ini saya rasa sbb TnT600 lebih ringan 190kg(dry weight) banding dgn ER6 205kg(dry weight) dan Tayar TnT600 Pirelli Angel depan/belakang.Tayar Pirelli grip mmg terbaek.
Power agak sama lah dgn ER6 ttp top speed TnT600 lebih sikit sbb 4 inline.Tapi kalau pickup,ER6 lebih sikit ttp TnT600 bila rev dah lepas 6000rpm,melonjak laju lebih dari ER6.Tnt600 nak sampai line merah mmg cepat lepas 6000rpm.Lepas 6000rpm,pulas skali aje boleh sampai merah.
Comfort,saya rasa ER6 lebih selesa dari segi seat rider dan pillion.Seat pillion TnT600 mmg tak selesa sbb kecil dan panas(paip bawah seat pillion).
Kedudukan handlebar(jarak) utk ER6 lebih selesa sikit dari TnT600.Ini sbb ER6,tangan kita lebih extent sikit bila ride banding dgn TnT600 yg pendek sikit.Kedudukan handlebar TnT600 mcm KTM sikit.
Braking ER6 lebih kurang sama tp saya tak lah lagi kena brak emergency pun.
Top speed,susah nak kata tp kalau ikut test rider TnT600 capai 236kmj.Saya paling laju 205kmj,tak tahan angin.ER6 pun sama 205kmj lepas tukar paip.kawan2 saya pernah sampai 220kmj dgn ER6.Walau apapun,moto 600cc tak boleh pi laju-laju sangat pun.

8.Pendapatan peribadi saya?
   Saya memang puas hati dgn TnT600.Tak dak prob yang major.Yang ada pun saya nak komplain,engine panas,lagi-lagi bila kena jem,masak.Bila dah ride tu ok lah tak rasa sangat tapi masih panas.Kalau ikut rider-rider lain,ini mmg biasa untk engine 4inline walaupun Yamaha XJ6.
Selain dari tu,saya beli sbb harga yang boleh saya mampu.Sapa tak nak ride moto besar lagi-lagi 4inline tapi kalau sampai RM52K atau 70K atau 100k mmg tak kan dapat rasa lah.Sbb faktor yang paling besar utk saya adalah harga wlaupun dr China co.Harga ER6 lagi mahal.

9.Harga?
   Agak antara RM29300-34000 mengikut kedai masing-masing.Harga tak tetap.Pi shopping dulu,baru beli.Pastikan apa barang free boleh dapat dan berapa byk boleh dapat.Kat Cheras kedai bagi 10 barang free.

 10.Warranty?
      Mengikut kilang BKM,waranti sampai 10km saja.Kalau modify kat mana-mana pun,auto waranti void.Kalau dalam masa waranti,kita tukar paip,auto void.Ini utk kalau kita modify saja,kalau letak kotak ok lah.Ini memang std bagi semua moto pun,modify void semua.

11.Aksesori 'aftermarket' ada tak?
    Untuk masa sekarang,tak da lagi di Malaysia ttp ada member kata kat China boleh dapat benda mcm slider.Benda mcm visor atau yg lain2,kat Msia tak dak lagi tapi kat China atau siam ada kot.cuba cari online.

12.Berapa banyak engine oil yg digunakan? dan jenis apa?
    TnT 600 guna 3.6L(4 bottle).Apa yg di rekomen oleh kilang adalah petronas syntium(sintetik).Apa yang bro nak guna terpulang lah pada bajet masing-masing.
Oil Filter boleh pakai kawasaki atau rekomen kilang adalah filter benelli sendiri.
Harga dekat2 sama.

13.Bagaimana dengan kos maintenance yg lain: tayar,spoket dll?
     Seperti No.12 engine oil 3.6L(4botol) ~Rm120-240 ikut jenis dan brand + filter ~Rm40-55/sebiji. Tayar std Pirelli depan/belakang,sebagai contoh tayar belakang Pirelli ~Rm880-960.Kalau ttg barang2 lain spt sproket,tak tau berapa harga.Ini sbb motor TnT600 masih baru,saya rasa belum ada yang dah sampai tahap kena tukar spoket atau rantai atau plug dll.nak kena tunggu lah masa tu dan harap ada bro2 kita laporkan nanti.

Ini pendapat peribadi saya tentang TnT600 yang setakat ini saya dah guna.Kebarangkalian besar pendapat saya akan beza banyak dengan owner-owner lain.Kalau ada tersalah,tolong tegur lah.Saya pun dok tengah belajar lagi pasal moto ni.Kalau ada tersalah kata,saya tak sengaja,saya minta maaf byk-byk.
Good luck semua.

Terima Kasih.

CC Admin Benelli TNT600 Malaysia Group/fb

Anda Boleh Jenguk-jenguk ke
https://www.facebook.com/groups/tnt600malaysia/

4 IN LINE



28 comments:

  1. bro haziq .. nak tanya .. mana lagi better ? er6n or benelli ? cuz saya nak angkat motor ni .. tengah dilema :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut kemampuan maintenance bro... sound, laju benelli best.. servis er6 murah sedikit

      Delete
    2. ikut kemampuan maintenance bro... sound, laju benelli best.. servis er6 murah sedikit

      Delete
  2. Samalah kita tgah kompius er6n ke benelli nie. Aduhai

    ReplyDelete
    Replies
    1. 4 inline better sound. Ngat tak moto kawasaki ZXR250. itu lagend tu 4 inline. Ada orang tuning sampai sound dia mcm F1. Kalau dah power er6n lebih kurang abaikan je. Sound is better with 4inline

      Delete
    2. 4 inline better sound. Ngat tak moto kawasaki ZXR250. itu lagend tu 4 inline. Ada orang tuning sampai sound dia mcm F1. Kalau dah power er6n lebih kurang abaikan je. Sound is better with 4inline

      Delete
  3. Faiz Danial, Fazli Fharizan- better benelli bro, 4 in line, er6n 2 in line...
    da ramai da pakai benelli ni....

    ReplyDelete
  4. bro nk tnya, mcm mana skrg bro dh pakai ni brapa lama?sb tgk post thn lepas tu...skrg masih steady ke enjin?boleh suggest mana2 kedai yg terbaik utk sparepart2 dia...sb skrg tgh2 servay brg2 sparepart dulu sblm beli...sb dgr2 brg sparepart dia susah ckit nk dapat...setakat bro pakai ni ada problem apa2 ke?baru nk berjinak2 cr motor cc besar ckit...hehehe

    ReplyDelete
  5. Salam bro, bole update penggunaan tnt600 skrg? Last review thn lps.

    ReplyDelete
  6. Sapa tau kedai spare part utk benelli area kl ..x mau oder2 ar ..lambat..nak tukat signal aje..

    ReplyDelete
  7. good luck to admin..pls update more. thanks

    ReplyDelete
  8. Moto dh rosak ke? Mmg china paling kaya. Tp kualiti x kan sama atau lebih dr jepun. Sbb copy paste. Jepun copy n improvise.. Budaya kite x leh ubah kecuali benelli mmg milik italy. Kalo hrga murah jgn expect kualiti setanding yg mahal. Rupa luaran cantik. Dalaman x tau lg. What you pay you get back... Ade sbb barang tu murah.. Mmg nampak besi sama tp dalaman n campuran besi kite x tau. Sy penah pakai nitro dulu. Moto jatuh parking stand terus patah. Besi ape dipakai pun x tau. Mto jepun siap bleh ketuk kalau stand bengkok. Handphone n moto jauh beza dr segi teknologi.. X bleh samakan.. Moto melibatkan nyawa.. Saya xkan beli moto n kereta made in china. Handphone x pe. Oppo terbaek

    ReplyDelete
  9. Moto dh rosak ke? Mmg china paling kaya. Tp kualiti x kan sama atau lebih dr jepun. Sbb copy paste. Jepun copy n improvise.. Budaya kite x leh ubah kecuali benelli mmg milik italy. Kalo hrga murah jgn expect kualiti setanding yg mahal. Rupa luaran cantik. Dalaman x tau lg. What you pay you get back... Ade sbb barang tu murah.. Mmg nampak besi sama tp dalaman n campuran besi kite x tau. Sy penah pakai nitro dulu. Moto jatuh parking stand terus patah. Besi ape dipakai pun x tau. Mto jepun siap bleh ketuk kalau stand bengkok. Handphone n moto jauh beza dr segi teknologi.. X bleh samakan.. Moto melibatkan nyawa.. Saya xkan beli moto n kereta made in china. Handphone x pe. Oppo terbaek

    ReplyDelete
  10. Saya nk tanyala bro. Er6f ngan benelli 600 ni mana yg better ? Tp yg 2nd la sbb bajet x cukup.huhu

    ReplyDelete
  11. Saya nk tanyala bro. Er6f ngan benelli 600 ni mana yg better ? Tp yg 2nd la sbb bajet x cukup.huhu

    ReplyDelete
  12. so far saya pakai er6n dah okay...sedap jer. bunyik mmg mcm tin kosong..(lebih kurang 250cc jer) tapi handling conering pickup top okay..sesedap rasa. standart naked. tp main town dh kira champion dah. benelli rupa mmg win..bunyik klu tukar lak ekzos perang ker..mmc klh bunyik r6. top lebih skit sbb 4in line...terpulang tepuk dada tanya selera bro :)
    er6n terbaikkk

    ReplyDelete
  13. Salam rider semua. Kiranya untuk tahun 2017 akulah yg bukak kedai untuk komen ye. Oklah nak kongsi sikit pengalaman yg tak seberapa ni. er6n/f ni adalah moto yg mudah diselenggara. Kalau korang berkira sedikit bab maintenance baiklah guna kawasaki. Sparepart mudah & agak berbaloi harganya. Kedai moto bawah pokok pun boleh service moto kawasaki ni. Pusat latihan memandu pun guna er6n. Ni maksudnya moto ni tahan lasak dan mudah nak dijaga. Rider2 baru nak ambil lesen mcm pesen bro. Jatuh tergolek jgn ceritalah. Enjin running dari pagi sampai petang bertahun2 pun masih steady. Benelli ni pula walaupun ada DNA Italy tapi dah ada sparepart china. 4inline enjin kereta tu. So maintenance mestilah sama atau kadang2 lebih daripada kereta. Harga used kalau korang tengok kat mudah memang jatuh agak ketara walaupun baru jalan 20k. Benelli ni satu lagi ada banyak sensor. Pada exhaust pipe je dah ada 4. Mengalahkan kereta tu. Gen 2 aku pun ada 1 je hahaha. Oksigen sensor kalau tak silap. Kalau rosak satu tu faham2lah kosnyakan. So pendapat aku kalau nak pakai lama dan kurang pening kepala go for Kawasaki. Teragak nak jual pun inshAllah harga dan buyer mudah dapat. Semoga komen aku yg tak seberapa ni bermanafaat.

    ReplyDelete
  14. To Riders2 otai... nak tanya... insuran dan road teks utk Benneli Tornado Tnt 600 utk setahun berapa yek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha stress² im split in two both er6n and tnt 600 is good and roadtax+insurance is about the same here

      for me so far the pro's and con's of individual bikes

      er6n
      pro's
      -powerfull tork figures 60nm-64nm vs 54.6nm of the tnt600
      -price is commendable at below 20k
      -nice and comfortable ride
      -lack of major problems and even some minor ones
      -ease of service less points of failure
      -2 cylinder less engine oil less cost of changing said oil about 1.9l if im not wrong

      con's
      -2 cylinder engine sounds like a tin can produces 72hp comparing to the 83-86.3hp of the tnt600(depends on the modal year)
      -top speed of only 200-211km shaky above 180km
      -high maintenance cost and spare parts
      -major problem for the engine the exhoust valve can break and blow up the engine a recall has been made for 2013-2015 but the fear of getting a lemon because the owners did not get it checked and changed becouse the cheapest priced er6n are 2013-2015 while 2016/17 modals are above 20k

      tnt600 pro's and con's (based on my current knowledge)
      pro's
      -screaming inline 4 producing 83.4-86.3hp
      -top speed of 230-250km
      -cheap spare parts and also maintenance
      -cheap to buy in the second hand market same to the er6n
      -no known major engine problems just minor electrical and sensors problems

      con's
      -4 cylinder engine needs 3.5l of engine oil makes it kinda almost double the cost comparing to the er6n
      -minor problems are rather annoying
      - sensors tent to break and the fuel filter seems to easily clog up because of rust probability in the fuel tank
      - lacking aftermarket support and upgrades
      - not a very comfortable ride still good mind you because most bikes are not that great and the gear box hard to find the neutral gear
      - low initial pickup

      aduhh sorry² teringlish lah pulak tapi serious susah nak decide dua² ada masalah masing² tapi hati ni nak ke tnt600 tapi berdasarkan video² dari thecrazycat rider nampak macam leceh lah pulak pakai moto china ni haha

      Delete
  15. So far sy guna benelli tnt600 sgt puas hati..performance mantop..tork tinggi..top dpt cecah 220-230 km/h..maintenance lebih ckit la dr er6n tp biasa la tu..da pakai moto besar maintenance bosar la..

    ReplyDelete
  16. Ada x group whatsapp utk owner t6 ni? Klo ada add sy 0133558803...Tqvm

    ReplyDelete
  17. jom lawat channel youtube sy www.youtube.com/CrazycatRider
    sy ada buat ckit vlog pasal TNT600 nih

    ReplyDelete
  18. Minyak hitam yg mana satu? 10w40 ka 15w50?

    ReplyDelete